Poslání, cíle a cílová skupina
Kritéria kladená na standard podle zákona č.108/2006 Sb.:
- „Poskytovatel má písemně definováno a zveřejněno poslání, cíle a zásady poskytované sociální služba a okruh osob, kterým je určena, a to v souladu se zákonem stanovenými základními zásadami poskytování sociálních služeb, druhem sociální služby a individuálně určenými potřebami osob, kterým je sociální služba poskytována“
Poslání
Posláním Domova se zvláštním režimem OS ČČK Děčín je dlouhodobě a odborně poskytnout pomoc osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné osoby. Naší prioritou je vytvoření bezpečného prostředí, které se co nejvíce podobá domácímu.
Cíl
Cíle poskytované služby:
Naším cílem je uplatnit hledisko důstojnosti ve všech oblastech poskytování sociální služby, zvyšovat kvalitu služeb a tyto služby trvale přizpůsobovat potřebám klientů. Chceme být klientům partnery a proto: klademe důraz na důstojnost, podporujeme nezávislost klienta, vytváříme podmínky pro pocit jistoty a bezpečí klienta, protože ty dělají domov domovem, nasloucháme přáním klienta, abychom věděli, co je pro něj důležité a čím můžeme pomoci, vážíme si dobrých vztahů, protože jsou v životě často tím nejcennějším.
Cílem je poskytnutí pobytové služby, podpory a pomoci uživatelům v záležitostech na které již sami nestačí. To vše navíc takovým způsobem, kterým si senioři v návaznosti na své možnosti, schopnosti a přání zachovají svůj způsob života a co nejyyšší míru soběstačnosti a nezávislosti.
Další cíle :
- kvalitně naplňovat sociální službu dle zákona o sociálních službách č.108/2006
- podpora soběstačnosti klientů o prevence sociálního vyloučení
- stabilizovat počty zaměstnanců a vytvořit stabilní tým zaměstnanců o profesionalizovat zaměstnance, vzdělávaní např. v oblasti IP
- pravidelné setkávání s klienty (stravovací komise)
- zprostředkování kontaktu s dětmi ze základních a mateřských škol
- rozšíření aktivizace o canisterapii, poskytování bazální stimulace
- rekultivace zahrady – výstavba skleníku – pěstování vlastí zeleniny
- podpora individualizace péče – v souladu se standardy kvality
Cílová skupina
Chronicky nemocní občané (muži i ženy) s duševním onemocněním trpící Alzheimerovou a stařeckou demencí od 45 let, kteří svým stavem mají omezenou míru soběstačnosti a jsou plně odkázáni na pomoc druhé osoby vymezené zákonem č.108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Domov nepřijímá klienty, pokud:
- zájemce nepatří do cílové skupiny
- nemá volnou kapacitu pro poskytování registrované sociální služby
- neposkytuje typ a rozsah sociální služby, kterou zájemce potřebuje a vyžaduje
- zájemce trpí akutním/chronickým infekčním onemocněním o zdravotní stav zájemce vyžaduje ústavní péči ve zdravotnickém zařízení
- zájemce, jehož chování by závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití
Věková struktura cílové skupiny
- dospělí (od 45 let)
- mladší senioři (65 – 80 let)
- starší senioři (nad 80 let)
Podmínky pro poskytnutí služby
- volná kapacita
- vhodná cílová skupina
- zařízení poskytuje služby, o které zájemce žádá
- vyplněná a podaná žádost
V souladu s § 50 zákona č. 108/2006 Sb., v platném znění, poskytuje Domov se zvláštním režimem klientům tyto základní činnosti:
- poskytnutí ubytování
- poskytnutí stravy
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Dále poskytuje:
- zdravotní péči (v rozsahu základní a ambulantní péče)
Základní zásadou poskytované služby je dodržování práv a svobod klientů, mezi to patří:
- dbát na důstojnost a jedinečnost každého člověka
- akceptovat soukromí a intimitu klientů
- respektovat potřeby a projevy vůle klienta
- podporovat vztahy s rodinou, příbuznými, blízkými
- respektovat náboženské vyznání
Zásady zaměřené na kvalitní personální zajištění služby:
- podporovat týmovou spolupráci a komunikaci
- rozvíjet empatický přístup
- podporovat rovnocenný vztah pracovník versus klient
- vytvářet a respektovat pravidla, aby zajistila kvalitu poskytované péče
- transparentnost poskytované služby
Domov respektuje, dodržuje a rozvíjí základní principy poskytování pobytové sociální služby, tak jak jsou definovány v zákoně č. 108/2006 Sb., v platném znění. Tyto principy jsou mimo jiné rozpracovány v navazujících standardech a souvisejících materiálech, které jsou závazné pro všechny zaměstnance Domova s ohledem na jejich pracovní zařazení:
- zaměstnanci Domova jednají s klienty tak, aby vytvářeli bezpečnou, vstřícnou a přátelskou atmosféru, neslibují nereálné, v rámci možností plně respektují přání a potřeby klientů vyjádřené jazykem a způsobem blízkým klientovi, který se nesnaží násilně transformovat do odborné terminologie
- jednání o potřebách, přáních klientů a možnostech poskytovaných služeb se řídí individuálním přístupem v rámci individuálního plánování
- při jednání s klientem je povinností zaměstnanců Domova chránit a respektovat práva klienta; v případě, že názory rodiny, či blízké osoby klienta jsou v rozporu s vědomým a srozumitelným vyjádřením klienta o jeho prioritách, hájí Domov zájmy klienta
- spory, střety zájmů, situace porušení práv a stížností klientů jsou řešeny v standardu č. 7
- při jednání s klienty je prioritou podpora jejich schopnosti při rozhodování a jejich vůle při formulaci svých potřeb a požadavků
- nezbytnou součástí jednání s klientem je podpora a pomoc při navazování kontaktů s přirozeným sociálním prostředím, prevence sociálního vyloučení a podpora kontaktů s místní komunitou – spolubydlícími.
Zásady poskytování služby
- svoboda při rozhodování
- dodržování práv a respektování svobod
- individuální přístup
- zachování důstojnosti a diskrétnosti
- právo volby – upředňostňování názorů klienta před zájmy rodiny
- rovnost
- bezpečná atmosféra
- komunikace probíhá srozumitelnou formou AAK-(Alternativní augumentativní komunikace)
Služby jsou uživatelům poskytovány v duchu Etického kodexu pracovníků v sociálních službách (viz Příloha č. 1), který je dostupný veřejnosti na webových stránkách OS ČČK Děčín, v papírové podobě dobře čitelný i pro uživatele našeho zařízení Domov se zvláštním režimem i na pracovišti pečovatelek a dle vnitřních pravidel vytvořených na ochranu osob (Pravidla na ochranu práv uživatelů a předcházení střetů zájmů – Příloha č. 2, Pravidla základní komunikace s klienty – Příloha č. 21)
Domov se zvláštním režimem zajišťuji úkony dle § 50 zákona č. 108/2006 sb. a vyhl. 505/2006 sb.
Poskytovatel se zavazuje poskytovat uživateli tyto základní činnosti:
- Poskytnutí ubytování
- Poskytnutí stravy
- Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
- pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru
- Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
- pomoc při úkonech osobní hygieny
- pomoc při základní péči o vlasy a nehty
- pomoc při využití WC
- Aktivizační činnosti:
- volnočasové a zájmové aktivity
- pomoc při obnovení a upevnění kontaktu (písemný, telefonický) s přirozeným sociální prostředím
- nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
- Zprostředkování kontaktů se společenským prostředím: o podpora při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů o podpora při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou
- Sociálně terapeutické činnosti:
- sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
- Základní sociální poradenství