Etický kodex pracovníků v sociálních službách
Preambule
Pracovník-pracovnice organizace při výkonu své profese dodržují zásady tohoto etického kodexu.
Tento etický kodex informuje uživatele o chování, jež je oprávněn od pracovníků, pracovnic očekávat.
Etický kodex je základním dokumentem principu morálky a chování pracovník-pracovnice.
Tento etický kodex navazuje na platné právní předpisy.
Etické zásady
Sociální práce je založena na hodnotách demokracie, lidských práv a sociální spravedlnosti.
Pracovník-pracovnice respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho/její původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, pohlaví, rodinný stav, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
Pracovník-pracovnice respektuje právo každého jedince na seberealizaci v takové míře, aby nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob.
Pracovník-pracovnice pomáhá jedincům svými znalostmi, dovednostmi a zkušenostmi při jejich rozvoji a při řešení konfliktů jedinců se společností a jejich následků.
Pracovník-pracovnice poskytuje veškeré služby na profesionální úrovni a při poskytování neupřednostňuje své osobní zájmy.
Pravidla etického chování pracovníka-pracovnice ve vztahu k uživateli
Pracovník-pracovnice podporuje uživatele-uživatelku k vědomí vlastní odpovědnosti.
Pracovník-pracovnice jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva svých uživatelů-uživatelek.
Pracovník-pracovnice pomáhá se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem uživatelům-uživatelkám.
Chrání uživatelovo-uživatelčino právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení.
Data, informace požaduje s ohledem na potřebnost při zajištění služeb, které mají být uživateli-uživatelce poskytnuty a informuje ho o jejich potřebnosti a použití. Žádnou informaci o uživateli-uživatelce neposkytne bez jeho souhlasu. Výjimky jsou učiněny v případě, kdy jde o osoby, které nemají způsobilost k právním úkonům v plném rozsahu či tehdy, kdy hrozí ohrožení dalších osob.
Pracovník-pracovnice podporuje uživatele-uživatelku při hledání možností jejich zapojení do procesu řešení jejich problémů.
Pracovník-pracovnice si je vědom/a svých odborných a profesních omezení. Pokud s uživatelem-uživatelkou nemůže sám pracovat, předá mu informace o dalších formách pomoci.
Pracovník-pracovnice nenabízí uživatelům-uživatelkám za úplatu jakékoliv další služby, které nesouvisí s výkonem dané služby.
Pracovník-pracovnice se při výkonu svého povolání, po dobu poskytování služby a pokud je to možné i jindy, nestýkají soukromě či intimně s uživateli služeb. Pokud k takovému setkání již v minulosti došlo, oznámí tuto skutečnost poskytovateli.
Pravidla etického chování pracovníka-pracovnice ve vztahu k zaměstnavateli
Pracovník-pracovnice odpovědně plní své povinnosti vyplývající z náplně práce a dalších vnitřních předpisů. Podílí se na zvyšování úrovně poskytované služby.
Pracovník-pracovnice svého zaměstnavatele reprezentuje vzhledem i vystupováním podle svého nejlepšího uvážení, aby nesnižoval důvěru zaměstnavatele u veřejnosti.
Pracovník-pracovnice při výkonu své práce v zařízení neudržuje nebo nepočíná soukromoprávní vztahy, taktéž nenechává vstupovat do zařízení osoby, které nemají k zařízení smluvní nebo obdobný vztah.
Pravidla etického chování pracovníka-pracovnice ve vztahu ke kolegům a své odbornosti
Pracovník-pracovnice respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů, kolegyň a ostatních odborných pracovníků-pracovnic. Vyhledává a rozšiřuje spolupráci s nimi a tím zvyšuje kvalitu poskytovaných služeb.
Respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů-kolegyň a ostatních odborných, dobrovolných pracovníků-pracovnic. Kritické připomínky k rozdílům vyjadřuje na vhodném místě a vhodným způsobem.
Pracovník-pracovnice pracuje na zvyšování své odbornosti. Účastní se školení poskytovaných či doporučených zaměstnavatelem. Aktivně vyhledává možnost zvyšovat svoje odborné znalosti, které určují kvalitu poskytované služby.
Pravidla etického chování pracovníka-pracovnice ve vztahu ke společnosti
Pracovník-pracovnice má právo i povinnost upozorňovat širokou veřejnost a příslušné orgány na případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů.
Působí na rozšíření možností a příležitostí ke zlepšení kvality života pro všechny osoby, a to se zvláštním zřetelem ke znevýhodněným a postiženým jedincům a skupinám.